Σχολικές δραστηριότητες

"Πρόσεχε να προφέρεις καθαρά τη λέξη θάλασσα..." (Οδ. Ελύτης)

" Η φίλη μας η θάλασσα"

Με πρωτοβουλία της δασκάλας της Ε΄ τάξης κ. Κασσιανής Κατσαμπά και συνεργασία όλων των εκπαιδευτικών του σχολείου μας, υλοποιήθηκε το πολυδιάστατο αυτό πρόγραμμα: οι μαθητές-ριες ενισχύουν τις γνώσεις τους για την αλληλεπίδραση ανθρώπου και θάλασσας και ενθαρρύνονται να αναλάβουν ενεργό ρόλο στην παγκόσμια προσπάθεια για την επίτευξη του Στόχου 14: "Ζωή κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας" της Agenda 2030 των Ηνωμένων Εθνών.

*Ενδεικτικές δράσεις: Ενημέρωση από το Λιμενικό Σώμα (Λιμεναρχείο Στυλίδας, 9-5-2023), Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα "Μαλιακός, ένας ξεχωριστός θαλασσότοπος" στο ΚΕ.Π.Ε.Α. Στυλίδας (18-5-2023), Πολλαπλές οργανωμένες δραστηριότητες της Παιδικής HELMEPA, όπως ο εθελοντικός καθαρισμός (με καταγραφές-επεξεργασία) της παραλίας Δροσιάς Αχινού (8-6-2023).

Οι μαθητές-ριες εργάστηκαν οργανωμένα και συστηματικά, με άξονα δραστηριότητες της παιδικής HELMEPA -και όχι μόνο- με στόχο την συνειδητοποίηση της αξίας της θάλασσας και, επιπλέον, την ευαισθητοποίηση όλων μας για την ευθύνη που μας αναλογεί.

*Αξίζει να δείτε και στα παραπάνω αρχεία (από δύο ομάδες) παραδειγματικές αναφορές των δράσεων αυτών!

100 χρόνια: Μικρασιατική Εκστρατεία, Καταστροφή και Πρόσφυγες

Α) Σεπτέμβριος/Οκτώβριος 1922-2022: 100 ολόκληρα χρόνια!

Με τα παιδιά της ΣΤ΄ τάξης του σχολικού έτους 2022-23 συζητήσαμε τον Σεπτέμβριο για την επέτειο μνήμης και αναστοχασμού της Μικρασιατικής Καταστροφής και της Προσφυγικής περιπέτειας που ξεκίνησε βεβαίως ως εθνική τραγωδία, αλλά διαμόρφωσε σταδιακά ένα νέο κοινωνικό, πολιτικό, οικονομικό και αξιακό πρόσωπο για την σύγχρονη Ελλάδα. Μπορούμε να δούμε στις παρακάτω φωτογραφίες τις σκέψεις των παιδιών, σκέψεις που μας εκπλήσσουν με την καθαρότητα και την διεισδυτική τους ματιά..

Β) Η συνέχεια του αφιερώματος κατά την διάρκεια της σχολικής χρονιάς 2022-23

Αξίζει να παρακολουθήσουμε πώς συνεχίστηκε αυτό το αφιέρωμα (ως Πρόγραμμα Σχολικών Δραστηριοτήτων) από τα παιδιά της ΣΤ΄ τάξης με την δασκάλα τους, την κ. Μαρία Ρεντίφη-Μπερτσιμά και πώς επεκτάθηκε σε μια σειρά από πολυδιάστατες δραστηριότητες που συνδέθηκαν με την τοπική ιστορία μας, εμβαθύνοντας σε πρόσωπα και γεγονότα. Δείτε το ψηφιακό βιβλίο που περιέχει το αποτύπωμα αυτών των δραστηριοτήτων εδώ: https://www.storyjumper.com/book/read/153899191/6437c035a2d6a

*Τμήμα των δραστηριοτήτων παρουσιάστηκε και στο 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο Τοπικής Ιστορίας και Εκπαίδευσης (δείτε στην ΑΡΧΙΚΗ σελίδα) 

 ...Αγαπάμε τον κινηματογράφο; Ναι!

2021-22 και 2022-23: "Αγκαλιάζω με το βλέμμα μου τον κόσμο μέσα από τον κινηματογράφο"

Ξεκινήσαμε τα πρώτα βήματα στην κινηματογραφική παιδεία, με την φροντίδα της δασκάλας μας των Αγγλικών, της κ. Μαρίας Μπούρα, στο πλαίσιο της δράσης "Σχολείο και Τέχνη"

Το Πρόγραμμα αυτό ξεκίνησε την σχολική χρονιά 20221-2022 και συνεχίστηκε με την ίδια φροντίδα και το σχολικό έτος 2022-23. Εντάχθηκε στα Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων του σχολείου μας και αγκαλιάστηκε με μεγάλο ενδιαφέρον και προσοχή από τα παιδιά όλων των τάξεων. Η στοχοθεσία, η επιλογή των βραβευμένων παιδικών ταινιών, η πολλαπλή (αισθητική, γνωστική, κοινωνικοποιητική,..) αξιοποίηση του περιεχομένου τους και οι δημιουργικοί αναστοχασμοί των μικρών θεατών διαφοροποιούνται ανά τάξη, υπακούοντας ωστόσο σε έναν κεντρικό άξονα: την δύναμη της τέχνης να μεταμορφώνει την ζωή μας, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην ψυχή και το μυαλό μας!

Μπορείτε να δείτε αναλυτικές αποτυπώσεις αυτού του Προγράμματος πατώντας επάνω στους παρακάτω συνδέσμους:

*για το σχολ. έτος 2021-22: https://docs.google.com/presentation/d/1_Vavt2j58WAzcUy68swxvk0kQEnOT2jD/edit#slide=id.p1 

*για το σχολ. έτος 2022-23: https://docs.google.com/presentation/d/1ntP7DU4Xh37RfCwSfqOa59KLX5LabB7L/edit#slide=id.p1  

1821-2021: Το αποτύπωμα του 1821 στον τόπο μας

Νικόλαος Κασομούλης

Για να τιμήσουμε τα 200 χρόνια από την έναρξη του Αγώνα της Ανεξαρτησίας για την πατρίδα μας, τις τελευταίες μέρες του Ιουνίου ακούσαμε με προσοχή την εξαιρετική παρουσίαση της ΣΤ΄ τάξης, που παρά τις δυσκολίες της σχολικής χρονιάς 2020-21 λόγω covid-19, κατάφερε να ολοκληρώσει την "αναδίφησή" της στα χρόνια της Επανάστασης, με αφορμή την πλούσια και ανιδιοτελή δράση του αγωνιστή και ιστορικού Νικολάου Κασομούλη. Η διαδρομή της ζωής του σε όλο σχεδόν τον ελλαδικό χώρο κατέληξε στην κοντινή μας Στυλίδα, όπου έζησε τα τελευταία του χρόνια, πέθανε και ετάφη. Νιώσαμε πολλαπλή υπερηφάνεια: για την δουλειά των μεγαλύτερων συμμαθητών μας με την δασκάλα τους, την κ. Ρεντίφη-Μπερτσιμά, για την ευκαιρία να ενισχύσουμε την ιστορική μας γνώση και για όσα ανακαλύψαμε στην τοπική μας ιστορία!

Τοπική ιστορία: Πέτρινα κτίσματα 18ου-19ου-20ου αι. στον Αχινό

"Είμαστε ό,τι χτίζουμε...χτίζουμε ό,τι είμαστε"

Στο Πρόγραμμα Σχολικών Δραστηριοτήτων "Είμαστε ό,τι χτίζουμε... χτίζουμε ό,τι είμαστε" (Τοπική Ιστορία & Αρχιτεκτονική) με την ΣΤ΄  Τάξη, τη σχολική χρονιά 2016-2017 μελετήσαμε πέτρινα κτίσματα 18ου-19ου-20ου αι. στον Αχινό. Το πρόγραμμα αποτέλεσε συνέχεια ανάλογων προγραμμάτων τοπικής ιστορίας παλαιότερων χρόνων (Αρχαιότητα-Βυζάντιο), που υλοποιήθηκαν τις προηγούμενες χρονιές στο σχολείο μας και εστίασαν σε αξιόλογα ευρήματα στην περιοχή του Αχινού (αρχ. Εχίνου) και γενικότερα της Φθιώτιδας.

Οι δράσεις του συγκεκριμένου προγράμματος αποτέλεσαν αντικείμενο σχετικής εισήγησης με την οποία το σχολείο μας συμμετείχε στο 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Τοπικής Ιστορίας τον Νοέμβριο του 2019 στη Λαμία. 

Τοπική ιστορία: Εκπαιδευτική επίσκεψη στο Αρχαιολογικό Μουσείο Λαμίας

Η έγκριση του αιτήματος συμμετοχής του σχολείου μας σε χρηματοδοτούμενο Πρόγραμμα Τοπικής Ιστορίας (Περιφ. Στερεάς Ελλαδας-Δ/ση Π.Ε. Φθιώτιδας) μας έδωσε την ευκαιρία να πραγματοποιήσουμε εκπαιδευτική επίσκεψη με τρεις τάξεις, Γ΄, Ε΄  και ΣΤ' , στο Αρχαιολογικό Μουσείο Λαμίας την Τετάρτη 6-6-2018.

Η περιήγησή μας στα μοναδικά εκθέματα του Μουσείου, οι στοχευμένες παρατηρήσεις και ο αντίστοιχος σχολιασμός, με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών φυλλαδίων που είχαμε μαζί μας, μας έδωσαν την ευκαιρία για μια αξέχαστη εμπειρία βιωματικής προσέγγισης της ιστορίας του τόπου μας, από την Νεολιθική εποχή ως την Ρωμαϊκή κατάκτηση... 

Ένα ακόμα πολύ ωραίο ταξίδι στον χρόνο! 

Ανθρώπινα δικαιώματα και δημοκρατία

χω δικαιώματα, έχω σεβασμό, έχω ευθύνη..."

Ένα Πρόγραμμα για τους μαθητές και της μαθήτριες της ΣΤ΄ τάξης, που πραγματοποιήθηκε το σχολικό έτος 2017-2018, με βασικούς στόχους την εκπαίδευσή τους στα ανθρώπινα δικαιώματα και τις δημοκρατικές αξίες. Συγκεκριμένα, επιδιώχθηκε:

  • Να γνωρίζουν τα παιδιά θεμελιώδη Ανθρώπινα Δικαιώματα & την ανάγκη υπεράσπισής τους
  • Να κατανοήσουν τις βασικές παραμέτρους και την υπεροχή του δημοκρατικού πολιτεύματος
  • Να ασκηθούν βιωματικά στις αξίες της υπευθυνότητας, του διαλόγου, του σεβασμού του άλλου και της ενεργού συμμετοχής -με στόχο το κοινό καλό

Κλιμακωτά τραγούδια και παιχνίδια

"Θα σου πω ένα παραμύθι..."

Το Πρόγραμμα Σχολικών Δραστηριοτήτων "Θα σου πω ένα παραμύθι..." με την Α΄΄ τάξη, το σχολικό έτος 2016-2017, αναπτύχθηκε δίνοντας έμφαση σε κλιμακωτά παραμύθια και τραγούδια από την Ελλάδα και τον κόσμο, γνωστά και πολύ αγαπητά στα μικρότερα παιδιά.

Κλιμακωτές λέμε τις ιστορίες που στην πορεία τους προστίθενται περιστατικά με τα οποία το αρχικό μοτίβο εξελίσσεται με όμοιο τρόπο.

 

Ευγένιος Τριβιζάς

"Γνωριμία με τον Ευγένιο Τριβιζά"

Την σχολική χρονιά 2016-2017 η Β΄   τάξη του σχολείου μας επιχείρησε με ένα πολύ ενδιαφέρον Πρόγραμμα να γνωρίσει έναν αγαπημένο συγγραφέα παιδικών -και όχι μόνον- βιβλίων: 

τον Ευγένιο Τριβιζά. 

Ε, όλοι το ξέρουμε αυτό: η καλύτερη γνωριμία με έναν συγγραφέα είναι όχι με το να σου ανοίξει την πόρτα του σπιτιού του, αλλά με το να ανοίξεις τις σελίδες των βιβλίων του...

"Σπουδαίες Ιδέες" (και οι άνθρωποι πίσω από αυτές...)

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα για την Ε΄Δημοτικού "Σπουδαίες Ιδέες" αφορούσε ανθρώπους - πρότυπα που άφησαν το αποτύπωμά τους διαχρονικά τόσο στην επιστήμη των Μαθηματικών όσο και στις συναφείς επιστήμες (Φυσική - Χημεία, Αστρονομία, Αρχιτεκτονική, Οικονομικά) και τέχνες (Εικαστικά, Μουσική).

Περιελάμβανε ποικιλία δραστηριοτήτων, όπως αναζήτηση βιογραφικών πληροφοριών, σχολιασμό και συζητήσεις, αξιοποίηση οπτικοακουστικού υλικού, επισκέψεις και διαδραστικά παιχνίδια σε Μουσεία (Ηρακλειδών & Ακρόπολης, Αστεροσχολείο Υπάτης), δραστηριότητες αναστοχασμού, συγγραφή κειμένων και εικαστικές δημιουργίες. Τα παιδιά «γνώρισαν» ανθρώπους και ιδέες που επηρέασαν σημαντικά την εξέλιξη των θετικών επιστημών και του ανθρώπινου πολιτισμού, όπως οι: Πυθαγόρας, Ικτίνος, Ήρων ο Αλεξανδρεύς, Υπατία, Λέων ο Μαθηματικός, Αλ Χουαρίζμι, Λεονάρντο ντα Βίντσι, Γαλιλαίος, Ιούλιος Βερν, Σόνια Κοβαλέφσκαγια, Μ. Κιουρί, Μ. Γιουνούς, Β. Καντίνσκι, Μ. Κ. Έσερ κ.ά.

* Η συγκεκριμένη δραστηριότητα εντάχθηκε τη σχολ. χρονιά 2016-17 στο πρόγραμμα "Μαθαίνουμε Παρέα" (για καινοτόμες εκπαιδευτικές δραστηριότητες σχολείων της πρωτοβάθμιας, με σκοπό την αναβάθμιση και διάνθιση της εκπαιδευτικής και μαθησιακής διαδικασίας) του Ιδρύματος Λάτση, από το οποίο και χρηματοδοτήθηκε εξ ολοκλήρου.